Wednesday, March 3, 2010

Tips Pemakanan


Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-

1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah s.a.w. mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh daripada penyakit (susah nak kena sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpaidimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur.(enzime sejenis alat pencerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)


Wallahualam....


credit to arakian

13 comments:

♥♥ eija ♥♥ said...

tips yang berguna :)

terima kasih kerana berkongsi :)

starsyeea said...

subhanallah...indahnye la islam ni kan...

thanx 4 de info (^^,)

sakaKun™ 2009 © said...

welkam
sme2 kte kongsi ape yg baik untuk kte semua

dee sygg said...

sape kate kebayankan yg mandi pg semue nye ta gemok ? HAHA ! dulu adeq pegi sekola setiap hari , mandi sebelom matahari terbit , gemok jugak , lemak terkumpol jugak . bahhaha :DD

sakaKun™ 2009 © said...

tue d sbb kn kedegilan lemak..
die depends org jgk..lau org dr banting(daya)
xd gne mndi pg pon
gemok jgk..wakkakakkaa

miss lolly a.k.a luvfareda said...

fuhhh.

menarik :-)

sakaKun™ 2009 © said...

hee
thnx cik lolly
smoga cik lolly mengamal kn tips pemakanan nie hee

luZ a.k.a MLM eXpErtS said...

nice info bro...
maseh..pasne blh amalkan slalu...

hanna said...

nice entry
tp bab jilat jari tu aku x ske
xtau la nape.
maybe bila jilat rasa losyen
hu2~

sakaKun™ 2009 © said...

to luz~ amal jgn x amal bro hehe

to hanna~ hee sape suh ko pkai losyen hehehhe

uNIqIKA said...

nk kurus kna mndi pg la nmpaknya...
hahaha=p

sakaKun™ 2009 © said...

to uniqika~ hahha mandi jgn xmndi hehehe
petua nk kurus


1 lg petua xmo gemok
jgn mndi slpas mkn..hehehe

miss lolly a.k.a luvfareda said...

amal dah skit2.

nak tingkatkan lagiks =) ahahah!